Een beter inzicht in je energieverbruik en nooit meer je meterstanden handmatig doorgeven. Zomaar wat voordelen van de slimme energiemeter. Netbeheerder Stedin is in 2015 begonnen met het plaatsen van slimme meters bij zijn klanten. Meer dan 1,5 miljoen Stedin-klanten hébben inmiddels zo'n slimme meter. En dat biedt diverse voordelen. Philippe Tijssen, werkzaam bij de gemeente Utrecht, hééft zo'n meter in huis en vertelt waarom hém dit zo bevalt.
"Omdat de vorige bewoners van ons huis de slimme meter geweigerd hadden, heb ik de slimme meter zelf aangevraagd", zegt Philippe, die met zijn vriendin en zoontjes van 2 en 0 in Utrecht woont. "Dat ging heel gemakkelijk via de website van Stedin. Er kwam al snel een monteur langs om de nieuwe meters te plaatsen. De monteur was erg vriendelijk en heeft alles duidelijk uitgelegd."
"In ons oude huis hadden wij ook een slimme meter, maar ik deed er toen niet echt iets mee. Het was wel handig dat ik mijn meterstanden niet door hoefde te geven aan de energieleverancier, maar ik gebruikte de slimme meter niet actief. In ons nieuwe huis hebben wij een flinke verbouwing achter de rug. We hebben ook maatregelen genomen om het huis te verduurzamen. Ik vind het heel interessant om het effect van deze maatregelen te zien. Daarom hebben we in ons huidige huis weer een slimme meter laten plaatsen. Ook heb ik een tussenstation aangeschaft waarop de slimme meter is aangesloten. Zo kan ik precies zien hoeveel gas en stroom wij verbruiken, maar ook wat de zonnepanelen ons opleveren. Het koppelen van de slimme meter aan het station was erg makkelijk. Ik hoefde alleen een kabel aan te sluiten."
Philippe zegt dat ze verschillende maatregelen hebben genomen om hun nieuwe huis te verduurzamen. "Allereerst is vloerverwarming geplaatst zodat we beneden op een lage temperatuur kunnen verwarmen. Verder zijn de spouwmuren en de kruipruimte geïsoleerd. Ook is de thermostaat vervangen voor een slimme thermostaat, zodat we boven ook per kamer kunnen verwarmen. Daarnaast hebben we een nieuwe keuken laten plaatsen met energiezuinige apparatuur. Verder zijn de lampen vervangen voor slimme lampen die met een app te bedienen zijn. Ons huis hád al zonnepanelen, maar in de toekomst willen we wellicht nog extra zonnepanelen laten plaatsen."
"Ik ben altijd al bewust omgegaan met energie", aldus Philippe. "Zo laat ik nooit onnodig lichten branden of apparaten aan staan. Ook doe ik alle deuren altijd achter mij dicht, zodat de warmte binnen blijft. Dit probeer ik ook aan mijn gezin mee te geven. Nu ik inzicht heb in mijn energieverbruik let ik vooral goed op het verbruik van gas. Zo zorg ik er bijvoorbeeld voor dat we minder lang onder de douche staan. Ik ben op zoek naar een balans tussen comfort en besparen. In de toekomst wil ik nog meer gaan doen met de slimme meter, zodat ik bijvoorbeeld ook kan zien hoeveel geld we jaarlijks besparen."
wo 13 maart 2024 - Heeft u een hekel aan wachten en wilt u zo snel mogelijk de beursvloer op? Meld u dan aan, vul uw gegevens in en u hoeft niet in de rij! Klik hier om de rij de vermijden! » lees verder
wo 13 maart 2024 - Niet eerder was er zo'n ruim aanbod van koop- en huurwoningen tijdens de Woonbeurs Rotterdam + regio. Behalve het woningaanbod is er nog veel meer te beleven. In deze nieuwsbrief leest u er meer over. » lees verder
wo 13 maart 2024 - Wie ook vorige edities van de Woonbeurs Rotterdam + regio bezocht, herkent hem onmiddellijk: onze vakbekwame barista! Hij trakteert u op een vers, ambachtelijk bereid kopje koffie. Gratis. » lees verder